על אזור האמונה של אייגן וה- O של ביון המאוחר | ד"ר אליס בר נס
השדה המאוחד
תיאורית 'השדה המאוחד' בפסיכואנליזה
את הפסיכואנליזה בת ימינו, אפשר לתאר במידה רבה כפועלת תחת הנחת יסוד של שדה נפשי מאוחד בין המטפל למטופל. "תיאורית השדה" לובשת גוונים שונים אצל תיאורטיקנים שונים כשחלקה נשענת על פיתוח עבודתו של ביון, חלקה על זו של ויניקוט, או אצל כותבים מסוימים, בשילוב יצירתי של שניהם. כהנחת יסוד מרכזית, גם אם לא תמיד מובנת כזו בפסיכואנליזה המודרנית, יש חשיבות מיוחדת להבין את מקורותיה ואת מופעיה השונים בכתיבה הפסיכואנליטית, תוך נגיעה לשאלות של מה המטרה והאמצעים של התהליך הטיפולי, המקום של אמונה, אמון והתמסרות- וככלל, מה דמות דיוקנה
של הפסיכואנליזה בת ימינו.
חומרי הקריאה:
ויניקוט (1971), ד.ו. משחק ומציאות. עמ' 79- 105 (פרקים: "משחק" ו"יצירתיות ומקורותיה")
וילפרד. ר. ביון (1967). הערות על זיכרון ותשוקה. בתוך: ביון בלוס אנג'לס. ירושלים: כרמל. עמ' 211-230.
אוגדן (1994), השלישי האנליטי, בתוך אי היכולת לחלום. עם עובד. עמ' 66-070.
Antonio Ferro(2013) Vicissitudes of the container contained and Field Theory in :Growth and Turbulence in the Container Contained. London & New York: Routledge
בולאס (1987), צלו של האובייקט , עמ' 19-58.
Lawerence Brown (2011). Intersubjective processes and the Unconscious. Forward and Introduction (Pp. 1-19) London & New York: Routledge
Lawerence Brown(2017).The Weltanschauung od James S. Grotestein in: Of Things invisible to Mortal Sight edited By Annie Reiner .Karnac.
גנט, ע. (1990). מזוכיזם, כניעה, התמסרות: מזוכיזם כסטייה של התמסרות. בתוך: מיטשל, ס. א. ולואיס, א. (עורכים), פסיכואנליזה התייחסותית – צמיחתה של מסורת. תולעת ספרים, עמ' 297-264.
אזור האמונה של מייקל אייגן.
אייגן, מ. (1981). מחוז האמונה אצל ויניקוט, לאקאן וביון. בתוך: מיטשל, ס.א. וארון, ל. (עורכים), פסיכואנליזה התייחסותית –צמיחתה של מסורת. תולעת ספרים, עמ' 73-31.
אייגן, מ. (2001). קשרים חבולים. כרמל, עמ' 246-233.
אייגן, מ. (2004). העצמי הרגיש. תולעת ספרים, עמ' 81-56, 194-187.
בר נס, א. (2019) על תובנה ורגישות בתוך:פכלר, ע.(עורך) למשש את הפיל. כרמל.